16 juli 2016 - Reisverslag uit Tintigny, België van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 16 juli 2016 - Reisverslag uit Tintigny, België van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

16 juli 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 Juli 2016 | België, Tintigny

Koud uit bed en op de fiets al direct drie steile klimmetjes voor de kiezen, één van 13%, één van 10% en één van 11%. Weliswaar niet al te lang, een paar honderd meter, maar toch. Ik vond het behoorlijk zwaar en vermoeiend.
Tijdens de laatste beklimming stond er een hond midden op de straat. Meestal zitten ze achter een hek of aan een ketting maar deze dus niet. Nou ben ik niet echt bang voor honden maar als je al je energie nodig hebt voor een 11% klim dan zie ik ze toch liever niet loslopen.
De hond, het was niet bepaald een klein exemplaar, had mij ook al gezien en begon luid te blaffen om vervolgens, al blaffend en steeds omkijkend, voor mij uit te blijven rennen. Na zo'n 200 meter sloeg hij rechtsaf een erf op om zich daar om te draaien en mij blaffend aankeek terwijl ik voorbij fietste.
In Nederland zijn we gewend dat, met uitzondering van de hoogspanningsmasten, de stroomkabels in de grond liggen. In Frankrijk en veel andere landen slaan ze houten palen in de grond en daartussen hangen de stroomkabels op ongeveer 4-5 meter hoogte.
In Noord-Frankrijk nemen ze het blijkbaar niet zo nauw met de veiligheid. Veel kabels zijn van de palen afgeknapt en hangen gewoon op de grond. Of het laksheid is om het repareren of dat er geen budget voor is, ik zou het niet weten.
Ik kom weer in de buurt van de Benelux, in Romagne zag ik bij een huis een bord met het opschrift "kamers vrij".
Bij Dun sur Meuse ben ik de ons bekende rivier de maas (la Meuse) overgestoken.
Na Dun sur Meuse kwam ik Johan Timmer uit Lunteren tegen die op weg was naar Santiago de Compostela. Hij was de reis begonnen in St. Jacobaparochie in Friesland. Na even ervaringen en tips te hebben uitgewisseld hebben we ons (fiets)pad vervolgd.
Voordat ik Frankrijk uit fietste mocht ik nog even een stuk heuvel van 11% over.
Na 72 kilometer fietsen overschreed ik de grens tussen Frankrijk en België en 5 km later kwam ik de eerste Belgische Abdij tegen, de Abdij van Orval.
Na Orval werd de weg smaller, slechter (heel heel heel slecht) en steiler met aan het eind, toen ik 85 km gefietst had, een stuk van ongeveer 400 meter van 14%.
Daarna was de puf er bij wel aardig uit en heb ik na 97 km een camping in de buurt van Tintigny opgezocht.
Morgen fiets ik zo'n 75 tot 80 km naar Moulin de Bistain. Francien en Michiel met wie ik een groot deel van de heenreis samen heb beleefd komen morgen vanuit Mierlo ook naar die camping. Ik verheug mij daarop.

  • 17 Juli 2016 - 18:57

    Tom Ten Hoeseler:

    Hoi Eric,
    Ik heb tot nu toe al jouw reisverslagen gelezen. Fantastisch wat een belevenis en chapeau wat een prestatie. Succes met het laatste stuk naar Borne. Goede reis.
    Groeten Tom

  • 18 Juli 2016 - 15:37

    Michiel Faber:

    ORval gestopt ? lekker bier hoor !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Tintigny

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 40577

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: