15 juni 2016 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 15 juni 2016 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

15 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

15 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Regen, regen en nog eens regen was wat ik vanmorgen zag toen ik 06.30 uur opstond en toch was ik goed gemutst. Dit in tegenstelling tot de wandelaars die bijna allemaal met een gezicht als een oorwurm rondliepen.
Niet dat ik fietsen in de regen fijn vind, en zeker niet in de bergen, maar één van de dingen die ik op deze trip heb geleerd is om alles te nemen zoals het komt. Je hebt weinig tot geen invloed op veel dingen en dat kun je ook niet veranderen.
Dus maar eerst een goed ontbijt genomen, koffie Americano, een groot stuk tortilla en een groot stuk chocoladebrood.
Het regende nog steeds toen ik om 08.00 uur op de fiets stapte maar zie; een half uurtje later brak een waterig zonnetje door. Het was droog terwijl links en rechts van mij in de heuvels donkere regenwolken samenpakten.
Uiteindelijk kwam ook ik in een zware regenbui terecht maar ik had toch maar mooi een uur in de zon gefietst.
Na 30 km in een bar twee Americanos gedronken voor 1 euro per kopje en dan krijg je er ook per kopje nog 2 stukjes cake erbij. Je snapt niet dat het uit kan.
Francien/Michiel, Hein en ik hadden gisteravond afgesproken om ca. 5 km voor Santiago samen te komen. Daar hebben we afscheid genomen van Hein die rechtstreeks door ging naar Finistère.
Rond 13.30 uur fietsten we het plein op voor de kathedraal. Een aantal foto's genomen en vervolgens met de gestempelde kaart de verklaring (compostelaat) opgehaald.
Om het compostelaat te krijgen moest ik ongeveer 1,5 uur in de rij staan.
Dat was geen pretje. Van het fietsen in de regen bij een temperatuur van 12 graden wordt je niet echt warm en bovendien tochtte het ook nog eens in de gang waar zich een lange rij pelgrims had gevormd.
Ik snakte naar een warme douche.
Van Hein had ik gisteren begrepen dat Laurens al in Santiago was en onderdak had gevonden in het seminarie van een oud klooster dat nu als pelgrimsherberg fungeert en ook individuele kamers heeft voor 15 euro per nacht. Dat leek mij ook wel wat dus in de regen op de fiets dwars door Santiago richting klooster. Ik heb nu voor 2 nachten een éénpersoons kamer geboekt.
Morgen Santiago in en uiteraard om 12.00 uur de pelgrimsmis bijwonen waarbij het wierookvat door de kerk wordt geslingerd. Dat lijkt mij een geweldige ervaring. Ik heb begrepen dat je zeker meer dan een uur van te voren in de kerk moet zijn omdat je anders geen zitplaats hebt.
Daarna gaan we Jan verwelkomen, die sinds Pamplona één etappe achter ons ligt.
Zelf heb ik besloten om niet naar Finistère te fietsen. Onderweg kreeg ik steeds sterker het gevoel dat Santiago mijn tussendoel is en niet Finistère. Even een paar dagen rustig aan doen (niet fietsen) en dan terug naar huis.
Tot nu toe ben 31 dagen onderweg en heb daarbij in totaal 2.670 kilometer gefietst.

  • 16 Juni 2016 - 07:17

    Marcelle:

    Gefeliciteerd met het behalen van je eerste doel! Topprestatie! Geniet van Santiago, rust uit en dan weer terug.

    Groetjes Marcelle

  • 16 Juni 2016 - 09:17

    Renate Siemerink-te Wierik:

    He bikkel, wat heb je het goed gedaan. Jij bent de beste!

    Geniet daar nog van je rust dagen en een fijne terug reis

    Groetjes
    Renate

  • 16 Juni 2016 - 09:17

    Michiel K Te O:

    Heee Eric, eindbestemming bereikt, knap werk, in een maand tijd!! Groeten van iedereen hier uit de kelderverdieping van het bb!! Super. Veel plezier in Santiago en goeie reis terug!

    gr. Michiel

  • 16 Juni 2016 - 10:41

    Jos Kienhuis:

    Super Eric! Proficiat met het halen van de eindbestemming! Grote klasse! NEO-held.
    Geniet van Santiago en een goede reis terug. Groet Jos

  • 16 Juni 2016 - 11:21

    Willem Jan:

    Mooie prestatie Opa!

  • 16 Juni 2016 - 11:25

    Gerard Kamp:

    Geweldige prestatie Eric; eindbestemming in een maand behaald, petje af! Geniet van de vrije dagen in Santiago en alvast een goeie reis terug. (pfff ik moet er niet aan denken, zon'n stuk ook nog weer terug te fietsen :-)

  • 16 Juni 2016 - 13:40

    Harry Slootheer:

    Hoi Eric.
    Proficiat. Super prestatie. Laat je een paar dagen in de watten leggen, je hebt het verdiend. En dan nog even terug fietsen. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk.
    Succes!
    Groet, Harry.

  • 16 Juni 2016 - 13:52

    Harry:

    De veren heb je verdiend !! Maak er na deze inspanning nog maar een echte vakantie van. Maar blijf niet te lang weg, want ik heb gehoord dat Henriëtte het onderhand wel een beetje kaal vind in huis.

  • 16 Juni 2016 - 14:25

    Ria Beune:

    Super broer gefeliciteerd,geniet van de vrije dagen in het klooster.
    Groetjes van ons B&R

  • 16 Juni 2016 - 15:32

    Herriette:

    Hoi Eric,
    GEFELICITEERD met deze geweldige prestatie. Geniet van de dagen in Santiago en daarna succes met de terug reis. We blijven je volgen. Geweldige verslagen, een genot om te lezen.
    Groeten, Richard en Herriette

  • 16 Juni 2016 - 20:22

    Ans Beernink:

    Super gedaan Eric,Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Moet fantastisch zij om Santiago na al die dagen binnen te fietsen.
    Geniet nog even voor je de terugreis begint je blijft toch wel verder schrijven over je belevenissen
    Groetjes Herman en Ans.

  • 16 Juni 2016 - 21:00

    Jos Olthof:

    Dag Eric,

    Hartelijk gefeliciteerd met deze prima prestatie. Bedankt voor de prachtige verhalen. Geniet van een paar dagen zonder fiets. Een voorspoedige terugreis toegewenst en mocht je in de buurt komen, de koffie staat klaar. Groeten Jos.

  • 17 Juni 2016 - 17:37

    Oscar:

    Prima prestatie.
    Doe het zeker niet na :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 40594

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: