14 juni 2016 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 14 juni 2016 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

14 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

14 Juni 2016 | Spanje, Arzúa

De weersverwachting voor vandaag in deze regio waren niet optimaal. Er was behoorlijk veel regen voorspeld en erg warm zou het ook niet worden, zeker niet voor Spaanse begrippen.
Ik had me dus al helemaal ingesteld op regen vanmorgen maar tot mijn verrassing was het droog.
Tijdens het ontbijt gesproken met Dré, een "vutterende" wiskundedocent aan een HBO-instelling in Limburg. Hij was samen met een vriend met de auto naar Burgos gereden en vandaar met de fiets naar Santiago.
Vanmorgen weer vroeg wakker, de dame in het bed naast mij vond het blijkbaar nodig om al om 05.30 te gaan wandelen. Ik begrijp dat ze liever al een eind op weg wil zijn voordat het te heet wordt om te wandelen maar om 05.30 uur is het nog wel donker in Spanje. In ieder geval ben ik nog wel even blijven liggen, rustig een ontbijtje gegeten en even na 08.00 uur vertrokken uit Sarria. Er scheen zowaar een zonnetje. Het was vanuit het dorp direct klimmen en ik zag in de verte boven de bergen al donkere wolken samenpakken. Dat beloofde niet veel goeds.
Vandaag ging de fietsroute voor een groot deel samen met de wandelroute. Hoe dichter je bij Santiago komt hoe groter de wandelmassa wordt. Het zo ongeveer file lopen over de breedte van de straat.
Om 11.30 uur een kopje koffie gedronken en een broodje gegeten. Francien en Michiel kwamen ook aanfietsen en kwamen er even bijzitten. Intussen was het begonnen te regenen en niet zo zuinig ook. Het leek mij niet verstandig om te wachten tot de bui over zou zijn dus toch maar weer op de fiets gestapt.
Onderweg zag ik op een bepaald gedeelte van het traject wel heel veel verschillende taxi's over het smalle weggetje heen en terug rijden. Blijkbaar verdienen ze er een goede boterham aan om wandelaars kilometers verderop de berg te brengen.
Zo zie je maar dat iedereen de camino op zijn eigen manier doet.
De laatste 15 km naar Arzúa, de eindbestemming van vandaag, ging door een prachtige natuur met heel aparte bomen en op het eind weer een paar stevige klimmetjes en als klapstuk een steile klim van meer dan 10%
Het heeft vanaf 11.30 uur constant en zwaar geregend en ik was dan ook volledig doorweekt.
Toch heb ik vandaag 83 km lekker gefietst, zonder het aanlopen van de remmen rolden de wielen vanzelf en mijn benen draaiden ook vrolijk mee.
In de albergue een plekje gevonden op het bovenbed, er was een wasmachine dus ook maar snel een wasje gedraaid.
Tijdens het wachten dat de wasmachine klaar was in het café naast de albergue een biertje gedronken en gesproken met een echtpaar uit Dublin die ook nog een huisje hadden in Killarney aan de westkust van Ierland. Zij waren aan de camino begonnen in Sarria, de plaats waaruit ik vanmorgen ben vertrokken. Zij doen de korte versie van de camino in 5 dagen. Terug op de slaapzaal bleek mijn onderbuurman ook een Ier te zijn die vanuit Sahagún was gaan lopen.
Toeval bestaat niet, het moet gewoon zo zijn, in het stadje lopen Francien/Michiel, Hein en ik elkaar weer tegen het lijf.
Heerlijk voor nog geen 12,50 euro echte inktvis gegeten, het was echt lekker.
Morgen de laatste 45 kilometers naar Santiago. Ik ben benieuwd wat de dag van morgen brengt, buiten nog meer regen dan vandaag.

  • 14 Juni 2016 - 22:58

    Ans Beernink:

    Hallo Eric
    fijn dat het zo goed met je gaat. geniet elke dag van jouw avonturen wat maak je veel mee onderweg. al die ontmoetingen al bijna in Santiago de Compostela geweldig succes met de laatste kilometers En dan genieten van de terugreis.Zal je verhalen straks wel missen Elke avond moet ik het even lezen
    Eric de groetjes van ons en tot schrijfs.

  • 15 Juni 2016 - 08:11

    Martin Knuif:

    Hoi Eric,
    Heel veel plezier vandaag met het bereiken van Santiago de Compostela. Topprestatie!
    Mooie verslagen. Waar is Jan gebleven? Groeten vanachter het bureau in het Bestuursbureau :-)

  • 15 Juni 2016 - 08:13

    Annie Pierik:

    Hoi Eric je bent er bijna! Geweldig!
    Heel veel succes vandaag met de laatste loodjes.
    Ga je daar nog enkele dagen genieten van je prestatie ?

  • 15 Juni 2016 - 08:59

    Michiel:

    mooi bos met eucalyptus bomen , Heel veel plezier met het bereiken van het plein voor de kerk in Santiago.

  • 15 Juni 2016 - 10:07

    Rob Calamé:

    Hoi Eric,

    Fantastisch dat je op dit punt bent. Nou kan je dat op twee manieren bekijken:
    1. Geweldig dat je al zoveel kilometers achter de rug hebt, of
    2. je bent pas op de helft ;-)
    Gezien jouw optimistische aard schat ik in dat je de afweging tussen deze 2 inzichten eens op je gemakje gaat maken onder het genot van een goed glas cerveza (dat spaans beheers je vast al) op een terras in Santiago. Vanaf hier heel veel groeten van de 4 Azen, geniet van het moment en de terugreis. We bereiden alvast een momentje met jou voor in de Twee Wezen.

    Groeten ... Rob

  • 15 Juni 2016 - 10:27

    Harry:

    Hoi Eric,
    De laatste loodjes wegen vast niet het zwaarst. De prestatie bijna volbracht. Geniet er van !!!
    Petje (heb ik niet op) af voor jou.

  • 15 Juni 2016 - 11:09

    Hannie:

    Hoi Eric,

    Knap dat je (ook nog eens met al die regen) de tocht haast hebt volbracht.
    Voor vandaag weer veel succes.
    Groetjes
    Hannie

  • 15 Juni 2016 - 11:54

    Jos Kienhuis:

    De laatste 45 km heenwaarts (de automatische spelling geeft hemelwaarts aan;-). Nou ja als je naar Santiago fietst is dat ook weer niet zo ver van de waarheid. Volgens mij ga je daarna zelfs nog verder, naar het einde van de wereld ... Fisterra! Daarna wordt het waterfietsen.
    Vandaag is het vast en zeker volop genieten als fietsende pelgrim van je laatste kilometers naar de eind bestemming! We proosten hier vandaag op je aankomst met een heerlijk biertje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Arzúa

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 40586

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: