16 juni 2016 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 16 juni 2016 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

16 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

De eerste rustdag sinds ik op 16 mei uit Borne vertrokken ben. Dat is wel even wennen, je zit toch in een bepaald ritme als je 's-morgens tussen 05.00-06.00 uur wakker bent.
Vanmorgen werd ik dan ook om 05.00 uur wakker, gewoon de ogen weer dichtgedaan maar uiteindelijk om 07.45 uur klaarwakker.
Ik slaap in de Albergue Seminario Menor, een enorm gebouw met vijf verdiepingen waar je gemakkelijk kunt verdwalen. Volgens mij woonden en leefden hier vroeger de leerlingen voor het kloosterleven. Het gebouw ligt net buiten het oude centrum van Santiago, het is een beetje overdreven maar van mijn kamer naar de hoofdingang is bijna net zover als van daar naar het centrum.
Na in de albergue ontbeten te hebben het oude centrum een beetje verkend. Heel veel kleine straatjes en steegjes met voornamelijk eettentjes en souvenirwinkeltjes die allemaal hetzelfde aanbod/assortiment hebben.
Ik had gehoord dat de pelgrim mis, om 12.00 uur in de kathedraal, druk bezocht wordt. Dat was de reden dat ik al om 11.00 uur, bijna vooraan, in de kerk zat.
Ik vind het wel bijzonder om een katholieke mis in het Spaans bij te wonen.
Hoewel ik geloof en daarbij ook nog katholiek ben opgevoed heeft het katholicisme voor mij niet het alleenrecht. Ik heb sterk het gevoel dat alle grote godsdiensten in principe dezelfde basis hebben waarbij respect voor de mens en alles wat leeft voorop staat.
Ondanks dat spreken de rituelen in de katholieke kerk mij nog wel steeds aan, de gezangen en zoals vandaag een mis met 11 heren.
Vandaag was met name het slingeren van het wierookvat door de dwarsbeuk van de kerk sensationeel. Het gevaarte wordt door 6 mannen tot grote hoogte in beweging gebracht. Ik had wel de pech dat ik, weliswaar voorin, de lengtebeuk zat waardoor ik het gevaarte eerst links en daarna rechts uit mijn beeld zag  verdwijnen en even later weer terug zag komen.
Na afloop van de mis, omstreeks 13.00 uur, was Jan Dekker net op het plein gearriveerd. Voor hem zit de fietstocht er ook op. Zaterdag gaat Jan met de bus naar huis. Francien en Michiel vliegen zaterdag naar huis.
Ook voor morgen wordt er veel regen voorspeld, toch heb ik besloten om morgen Santiago te verlaten en de terugreis naar huis te beginnen. Ik heb sterk het gevoel dat nog een dag langer in Santiago voor mij geen meerwaarde heeft en het gevoel is voor mij meestal doorslaggevend.
Vanavond samen gegeten met Francien, Michiel en Jan. Daarna afscheid genomen van Francien en Michiel. Met Jan ontbijt ik morgenvroeg nog in de albergue.
Morgen dus de eerste dag van de terugreis. Ik ben benieuwd wat de terugreis mij brengt. We gaan het meemaken en ik zal proberen dagelijks verslag te doen.

  • 17 Juni 2016 - 00:02

    Mat Knaapen:

    O, ja: Het seminario menor is een klein-seminarie. Je hebt ook het groot-seminarie. (menor is klein; mayor is groot)

    En een klein-seminarie is een internaat voor priesterstudenten. Op niveau atheneum (naar huidige maatstaven; vroeger was het een soort gymnasium). Er zaten in het gebouw waar je sliep geen kloosterlingen in opleiding maar priesterstudenten.
    Je kunt er inderdaad zomaar verdwalen. Toen ik er sliep (en 2 minuten voor sluitingstijd binnenkwam) was het aardig zoeken naar 'mjn' kamer die ik met vijf andere snurkers deelde.

  • 17 Juni 2016 - 09:37

    Gerard Lohuis:

    Dag Eric,
    TOPprestatie! Heel knap gedaan. Je reis naar Santiago was je eerste hoofddoel en dat je na een dagje Santiago alweer terugfietst geeft wel aan dat je (ook) graag weer naar huis wilt! Heel herkenbaar.
    Geniet net zo van je terugreis als je deed op de heenweg.
    Succes!
    Groeten, Gerard

  • 17 Juni 2016 - 20:13

    Annie Pierik:

    Hoi Eric, wat een geweldige prestatie. Je eerste doel bereikt. Heel veel succes met je terugreis, met ik hoop voor jou beter weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 40556

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: