31 mei 2016 - Reisverslag uit Eygurande-et-Gardedeuil, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 31 mei 2016 - Reisverslag uit Eygurande-et-Gardedeuil, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

31 mei 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

31 Mei 2016 | Frankrijk, Eygurande-et-Gardedeuil

Het weer was triest vanmorgen in Angoulême, het regende en dat beloofde niet veel goeds.
Het ontbijt in hotel la Palmas maakte echter veel goed. Voor Franse begrippen namelijk een zeer uitgebreid ontbijt. Ik heb dan ook maar goed gebunkerd. Gistermorgen namelijk weinig kunnen ontbijten en dat merk je gelijk in de benen. Dus zoveel mogelijk calorieën naar binnen werken.
Omdat het hier in de regio nog zeker 2 dagen slecht weer zal blijven hebben Jan ik voor de komende nacht maar gelijk weer een droge slaapplek geregeld en wel in B&B La Musardière aan het l'Etang Manou in Eygurande-et-Gardedeuil. Ook konden we daar 's-avonds warm eten. Hoeven we ons daarover in ieder geval geen zorgen meer te maken.
Om 10.00 uur werd het droog in Angoulême en zijn we vertrokken, eerst omlaag de stad uit en direct daarna een klim van 2.5 km met een stijging van 5%, vervolgens  weer omlaag en binnen 15 km nog 2 lange klimmen van 5%
Je merkt dat je in de buurt van de Dordoge komt, veel dorpen eindigen op ....ac zoals Torsac, Dignac en Ronsenac.
Tijdens een rustpauze ongeveer 7 km voor Ronsenac kwamen er twee Nederlanders op de fiets voorbij. Zo te horen aan de tongval Brabanders.
Vlak voor Ronsenac kwam ik Jan weer achterop die bij het plaatselijke kerkhof foto's had gemaakt van twee grafzerken van een echtpaar die tegen elkaar aan gezakt waren.
We besloten in Ronsenac een kop koffie te drinken daar bleken de eerdere twee Nederlanders ook te zitten, Michiel en Francien en ze kwamen uit de buurt van Eindhoven.
Na de koffie gingen we allen weer onze eigen weg. Michiel en Francien gingen als eersten verder en Jan en ik fietsten ieder ook weer afzonderlijk verder. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar de route is prachtig. Kilometers fietsen over een smalle heuvelrug op 200 meter hoogte, dan weer door bossen en soms prachtige vergezichten.
Ik krijg steeds meer respect voor de Franse automobilisten, ze houden altijd rekening met fietsers. Wanneer je bij een stijgingspercentage van 7% op een bochtige weg naar boven kruipt en een auto komt je achterop dan zal die auto net zo lang achter je blijven rijden tot die zeker weet dat er geen tegenligger aankomt. Zelfs gisteren in Angoulême bleef een stadsbus 500 meter lang tijdens een flinke stijging achter me rijden.
Ondanks dat de dag met regen begon hebben we vandaag verder geen regen gehad. Wel stond er een stormachtige wind (Jan wist later te melden windkracht 6) en uiteraard was de wind tegen.
Jan was mij inmiddels voorbij gefietst en belde op een gegeven moment dat hij in Aubeterre-sur-Dronne was afgeslagen om iets te eten. Dat telefoontje heb ik gemist en toen hij vervolgens weer belde was ik het dorpje inclusief flinke stijging al voorbij. Ik voelde er weinig voor om terug te fietsen en heb besloten om door de prachtige bosrijke omgeving van Servanches door te fietsen naar onze B&B. Daar aangekomen bleek het huis in de "middle of nowhere" te staan, idyllisch gelegen aan een meertje. Ik had net mijn tassen van de fiets gepakt of ik hoorde bekende stemmen, bleken het Michiel en Francien te zijn die hetzelfde B&B hadden uitgezocht. De fietsen konden we mooi droog onder een afdak stallen en wij kregen na de douche een biertje op de overdekte veranda.
Alleen Jan was er nog niet. Michiel en ik wilden al zijn biertje verdelen toen hij mij belde. Wat bleek: hij had de afslag gemist en was al 6 km verderop in een dorp. Gelukkig was hij nog op tijd voor het diner dat door de eigenaresse voortreffelijk was verzorgd. Een voorgerecht van een soort geklopt ei, hoofdgerecht van pasta met confit de canard, rabarber als toetje en koffie na en uiteraard voldoende Bordeaux als wijntje erbij. Het was heerlijk.
Zoals gezegd worden de weersvooruitzichten beter maar voor morgen wordt er toch nog veel regen voorspeld. Afwachten maar, je moet het  maar over je heen laten komen.

  • 01 Juni 2016 - 08:34

    Nico Gosselt:

    weer n mooi verslag Eric!
    De regen lijkt jou al nauwelijks meer te deren. Hoe laat stop je meestal s'middags en hoeveel km fiets je nu per dag zo gemiddeld?
    Het weer gaat beter worden, succes en plezier gewenst.
    Gr. uit Cuenca Nico en Marian

  • 01 Juni 2016 - 13:33

    Harry:

    Hoi Eric,
    Hoe houdt de knie het ? Het weer zal toch wel een keer beter worden. Geniet, en succes.

  • 01 Juni 2016 - 19:07

    Mat Knaapen:

    Jammer van de vele regen. Is wat abnormaal voor deze tijd van het jaar. In Aubeterre-sur-Dronne is een kerk uitgehouwen in de zachte rotsen van de oevers van de Dronne. Werkelijk imposant om te zien. Nu is het een geen kerk meer en kun je er -met een pelgrimspaspoort gratis- rond kijken en je verbazen aan wat mensen ooit gemaakt hebben. Mogelijk heb je deze bezienswaardigheid bezocht. Maar -mits geïnteresseerd- er is in Spanje nog heel veel moois te zien.

    Les Landes komt in zicht. Dat is het meest saaie deel van de route. 200 kilometer rechte, vlakke wegen door een naaldbos. Met hier en daar een klein dorpje en open stukken gekapt bos.

  • 01 Juni 2016 - 19:13

    Aleid:

    Mooie reisverhalen Eric, geniet er iedere keer weer van!
    Bewondering voor je doorzettingsvermogen en ook mooi te horen dat je door prachtige gebieden fietst! Succes en op naar het einddoel.

  • 01 Juni 2016 - 21:18

    Joop Hollander:

    Dag Eric
    Ik hoorde van Clemens dat je aan de reis ben begonnen.
    Toen ik je op de foto zag in deze verslagen kwam bij mij dit verlangen ook weer boven
    De tassen aan je fiets vergeet ik nooit weer.
    Hoe bevalt de tent en de overige spullen?
    Leuk dat je die stap hebt genomen.
    Je komt herboren weer terug.
    Ik wens je een goede vruchtbare reis toe en geniet elke dag van de natuur,
    de mensen en het cultuur.
    Ik zal je dagelijks volgen.
    Joop Hollander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Eygurande-et-Gardedeuil

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 40575

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: