1 juni 2016 - Reisverslag uit Cadillac, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 1 juni 2016 - Reisverslag uit Cadillac, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

1 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

01 Juni 2016 | Frankrijk, Cadillac

Het zag er vanmorgen buiten weliswaar grauw maar wel droog uit. Dat zag er redelijk veelbelovend uit maar tijdens het ontbijt begon het al weer te regenen. Om 09.00 uur toch maar vertrokken. Wel vergeten mijn bidons met water te vullen. Gelukkig was na 15 km een Bar-Tabac open en daar de bidons gevuld en een stokbrood gekocht.
Daar kwam ik twee Nederlandse mannen tegen die ook op de fiets onderweg zijn naar Santiago de Compostela.
Na 45 km in de regen te hebben gefietst kwam ik aan in Saint-Emilion, volgens mij één van de bekendste wijndorpen in Frankrijk. De winkels bestonden uit, zo te zien, uit louter exclusieve wijnwinkels, de één nog fraaier ingericht dan de ander.
In een soort broodjeszaak/snackbar een hamburger met friet gegeten. De kwaliteit was niet denderend maar het was in ieder geval wel warm. In Saint-Emilion kwam ik Jan ook weer tegen die nog even het dorp ging bekijken. Ook de twee Nederlanders die ik eerder op de dag tegen kwam zag ik hier weer. Ik ben doorgefietst en zag verderop in het dorp Branne de eerste palmbomen in een tuin. Het zou best kunnen dat ze ook al wel noordelijker staan maar in ieder geval viel het me nu pas op.
Op een klein droog half uurtje na heeft het ook de hele middag geregend.
Om 16.00 uur kwam ik aan Cadillac en ben rechtstreeks doorgefietst naar het bureau de tourisme. Volgens het "boekje" had het plaatselijke ziekenhuis een paar kamers beschikbaar voor pelgrims. Dat bleek te kloppen en volgens de medewerker van het bureau de tourisme kon ik me bij de ingang van het ziekenhuis melden. Daar aangekomen bleek alle beschikbare ruimte al bezet te zijn. Dus maar terug naar het bureau de tourisme om te zien wat de andere mogelijkheden zijn. Toevallig of niet maar daar kwam ik Jan ook weer tegen. Door bemiddeling van het bureau de tourisme hebben we gezamenlijk een B&B genomen in een dorpje net buiten Cadillac.
's-Avonds in Cadillac bij de plaatselijke Italiaan binnengelopen en daar zaten ook Francien en Michiel die gisteren in hetzelfde B&B verbleven als wij. Ook de twee Nederlanders van eerder de dag zaten er. Dat bleken Leo en Ton uit Beverwijk en Bloemendaal te zijn. We hebben vervolgens een tafel voor 6 personen genomen.
Tot nu toe in totaal 1460 kilometers gefietst in 17 dagen, gemiddeld 86 km per dag. Daar zitten twee etappes bij van rond de 60 km maar ook twee van respectievelijk 125 en 129 km.
Ik merk wel dat ik teveel kgs moet meetrappen. Zoals eerder gemeld denk ik dat de bagage, fiets en eigen gewicht bij elkaar ongeveer 145-150 kg is. Het is niet zo dat ik het niet de heuvels over kan krijgen maar voor Spanje moet ik nog wel verzinnen om het gewicht omlaag te krijgen. Bovendien is het elke dag weer een aanslag op mijn knieën, de blessure is nagenoeg verdwenen maar helemaal zonder irritatie is het ook niet. Ik zorg er dan ook voor om heuvel op met een zo klein mogelijk verzet te fietsen.
Nog 300 km tot de Pyreneeën.

  • 02 Juni 2016 - 09:54

    Mat Knaapen:

    145-25kg bagage-20kg fiets=100 kg eigen gewicht. En 25 kg bagage is al behoorlijk veel. Eigenlijk de uiterste limiet om nog enigszins comfortabel te kunnen fietsen. Dus ergens zit er iets niet goed. Òf je fiets is te zwaar (18 kg is normaal) òf teveel bagage. Want een eigen gewicht van 100 kg lijkt me niet van toepassing.
    Advies: regel in saint-jean-pied-de-port een retourzending. Of laat spullen die je best kunt missen (wat dat is weet je inmiddels wel) daar achter. Want inderdaad, vergeleken met Frankrijk zijn de klimmetjes in Spanje zwaarder en ze komen vaker voor. Het enige vrij platte stuk is de Meseta. Tussen Burgos en León. Maar daar kan het ongenadig heet zijn. En dan is veel bagage een zware last. Overweeg in Spanje alleen in pelgrimsherbergen en/of in hostals te overnachten. En van alles wat hiervoor niet nodig is afscheid nemen.
    Bij retourzenden even kijken of de kosten opwegen tegen de waarde van de spullen.
    Buen camino


  • 02 Juni 2016 - 11:42

    Michiel:

    goed advies van Mat Knaapen, dit hebben Paul en ik ook gedaan op onze fietstocht naar Santiago. De bovenbenen blijven stretchen tot je een ons weegt ..geintje . Wel veel blijven doen tot de blessure echt helemaal weg is. Op naar Bordeaux en de bergen erachter de Pyreneeën ... geniet ervan Buen camino chef

  • 02 Juni 2016 - 17:47

    Margo:

    Je zou toch denken dat je wat eigen gewicht verliest met dat fietsen.
    Stuur je fiets retour en spring bij Jan achterop ;-)
    Ik vind het rete-knap van je! Die regen mag achterwege blijven. Klimaat is duidelijk aan het veranderen. Ook hier hebben we tropische regenbuien.
    Nog heel veel fietsplezier en mooie avonturen gewenst!

  • 02 Juni 2016 - 20:34

    Annie Pierik:

    Hoi Eric,
    Wat een verhalen weer. Mooi om te lezen. De mensen die je ontmoet, elke dag weer een nieuw avontuur en de vraag waar je uitkomt, overnacht en wie je ontmoet.
    Jammer dat het tot nu toe zoveel regent. Vanaf nu beter?
    Nou je laat je er in ieder geval niet door uit het veld slaan zo te lezen. Geniet van de volgende etappes!





  • 02 Juni 2016 - 21:33

    Nico Gosselt:

    Eric, ik denk dat je het advies van Mat Knaapen maar ter harte moet nemen, je trapt idd veel te veel kgs weg.
    Maar ik heb wel heel veel bewondering voor de manier waarop jij deze queeste aanpakt.
    Zulke weersomstandigheden, zoveel gewicht en dan toch zo'n gemiddelde, geweldig hoor!!
    Hopelijk is t weer inmiddels n stuk beter en zorg dat je op de een of andere manier wat gewicht kwijt raakt.
    Diepe buiging, succes.
    Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cadillac

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 40600

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: