21 juni 2016 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 21 juni 2016 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

21 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

21 Juni 2016 | Spanje, Frómista

De groep Aziaten bleek net een klas schoolkinderen op schoolreis te zijn.
Ze kwamen om 23.00 uur, net voor sluitingstijd, luidruchtig binnen en vanmorgen om 07.00 uur hadden ze ook al weer de grootste lol met elkaar. Jammer dat ik er niets van verstond.
Het was nog even lastig om Sahagún in de juiste richting te verlaten. Ik zat een eind van mijn lijntje en daarvan wist ik, zonder onderliggende kaart, ook niet of ik dan links of rechts moest. Dankzij Google Maps op de telefoon toch de goede uitgang gevonden.
Vanuit Sahagún richting Corrión de los Condes is het 40 kilometer over de N120 door een verlaten landschap.
De eerste 4 km was het licht stijgen (tot max. 5%) maar tegen een stevige zuidoostenwind in. De heenweg stond hier ook al een harde tegenwind. In ieder geval is het mooi en zonnig weer. Het was vandaag om 09.30 uur al 25 graden.
Of het komt door de 117 km van gisteren of doordat het motortje nog niet was warm gedraaid maar het ging in het begin moeizaam.
Een spiertje in de rechterhamstring begon op te spelen dus maar snel op een lagere versnelling overgeschakeld.
Verder gaat het fysiek prima, de knieën houden zich goed, de beenspieren willen wel eens protesteren en 's-avonds en 's-nachts wil één, of soms beide benen gelijktijdig, wel eens in de kramp schieten, maar ik ben tot nu toe dik tevreden.
Tijdens een kleine rustpauze kwam een meisje en jongen voorbij marcheren, zij zong luidkeels, heel toepasselijk, "hit the road Jack" terwijl de jongen daarbij mee "baste".
Overigens zie je onderweg veel wandelaars met oordopjes in of grote koptelefoons op. Ook hoor je soms muziek uit kleine speakers die ze ergens met zich meedragen.
Bij het dorpje Cervatos de la Cueza staan op 870 meter hoogte een aantal zonnepanelen in verschillende richtingen opgesteld. Ze moeten daar eens in het Duitse plaatsje Vreden gaan kijken. Daar hebben ze, op initiatief van de gemeente, een aantal zonnepanelen geplaatst die de hele dag optimaal met de zon meedraaien.
Waarschijnlijk hebben ze daar in Cervatos de la Cueza niet de middelen voor. Het oogt als een verlaten dorp, bestaande uit een kerkje, een verzameling huizen en een gesloten overwoekerd tankstation. De laatste is waarschijnlijk gesloten nadat de snelweg vlakbij is aangelegd.
Om 12.00 uur in Corrión de los Condes wat gegeten en gedronken. De temperatuur was inmiddels gestegen tot 41 graden op de fiets.
Toch nog een 15 km doorgefietst maar bij de spiksplinternieuwe albergue La_Finca op 2 km van Frómista vond ik het om 14.00 uur na 65 km genoeg voor vandaag. Een heerlijke douche genomen, de was gedaan en daarna in de schaduw genoten van een heerlijk biertje.
In de albergue heeft iedereen een eigen chambrette compleet met licht, elektrisch aansluitpunt en gordijn voor de privacy.
Op het moment dat ik vanmiddag aankwam was 1 chambrette bezet, volgens mij door een man maar die heb ik nog niet gezien. Na mij kwam nog een Japans meisje, een Française en een aantal Amerikaanse vrouwen die het zichtbaar moeilijk hadden en volop zaten te klagen.
's-Avonds heerlijk een 3-gangen menu gehad bereid door 2 oudere Spaanse dames. Je kon aan ze zien dat ze er van genoten om iets dergelijks op tafel te zetten. Het was niet alleen erg lekker maar het was ook teveel, ik kreeg alles niet op en dat wil wat zeggen. Ik was wel de enige die een menu had genomen, de anderen zullen waarschijnlijk nooit weten wat ze hebben gemist.
Morgen zou het hier op de hoogvlakte nog heter worden. Maar eens zien of ik morgen Burgos haal of eerder stop.
We gaan het morgen zien.

• 21 Juni 2016 - 21:33

Jos Kienhuis:

Mooie verhalen weer Eric. De terugweg is al even interessant als de heenweg en de verslagen zijn dat ook. Je schrijven verdient het om uit te komen als 1e " Boornse Boetn' (of maken we er Boete van?) Bundel". Binnen de fietsclub is niemand te beroerd om zijn of haar bijdrage - op eigen wijze - te leveren :-) Mooi om te lezen dat je ruimte neemt voor een vroegtijdige stop, en dan na het douchen en wassen achter een biertje gaat. Heet is het wel, hier is het wisselvallig en morgen tussen 21 en 27 graden. Je gaat dus de goede kant op :-) Good goan! Groet Jos