12 juni 2016 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 12 juni 2016 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

12 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

12 Juni 2016 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Of het komt omdat het zondag is weet ik niet maar ik werd vanmorgen om 06.30 uur gewekt door gregoriaans gezang. Waarschijnlijk gaat dat in deze refugio wel elke dag zo. Om 07.00 uur kwam ook nog de beheerder op elke slaapkamer de lamp aandoen.
Gisteravond op het plein van Astorga samen met Francien en Michiel een 3-gangen menu genomen compleet met brood, 2 glazen wijn en koffie na voor 16 euro. Bij vertrek werd een tegoedbon verstrekt waarop je de volgende ochtend voor 2 euro kon ontbijten.
Ondanks dat de uitgangsjeugd in Astorga best luidruchtig was (zaterdagavond) heb ik als een roos geslapen.
Vanmorgen gebruik gemaakt van het ontbijt van 2 euro en daarna om 08.30 op de fiets gestapt voor de klim naar het Croix de Fer op 1500 meter hoogte. Ik heb best tegen deze klim opgezien omdat het gisteren voor geen meter ging. Toch ging de klim best goed. De benen voelden ook best goed. Met uitzondering van het nuttigen van een glas vers geperste jus d'orange in Rabal de Camino in één keer naar boven gefietst waar ik iets na 11.00 op top aankwam.
Onderweg nog een man gezien die met een ezeltje de camino liep.
Het is gebruikelijk dat pelgrims van huis een steen meenemen en die bij Croix de Fer achterlaten. De steen moet hetgeen symboliseren van wat je achter je wilt laten. Ik had dus ook een steen meegenomen uit Borne. Ik had eerst een veldkei van 8 kg in gedachten maar bij nader inzien toch maar een kiezelsteenformaat meegenomen.
Gisteravond was het nog wel even zoeken in welke fietstas die zat maar uiteindelijk gevonden en in mijn stuurtas gestopt.
Het maximale stijgingspercentage naar het Croix de Fer was 10%. Echter na het Croix de Fer was er een kleine afdaling met daarna een pittig klimmetje van 13%.
Het uitzicht was fantastisch met in sommige dalen wolken waar je van bovenaf op keek. Daar waar geen bewolking was kon je kilometers naar beneden in de vallei kijken.
De steile afdaling was enerverend, van 1500 meter naar ongeveer 600 meter en met over een groot deel stijgingspercentages tot meer dan 14%.
Inmiddels zit ik in een herberg in Villafranca de Bierzo. Morgen wacht weer een klim van 500 meter hoogte naar 1400 meter.
Francien en Michiel zitten ook in Villafranca en vanavond samen een biertje gedronken en een pelgrimsmenu genuttigd. Op het terras schoof even later ook Hein uit Eindhoven aan die ik gisteren in Sahagún had ontmoet. Onderweg kwam ik sinds Pamplona ook al weer voor de 4e keer 2 Koreanen tegen. Zij zaten uit te rusten in een soort abri en zagen mij al voordat ik hen had gezien.
Al met al een pittige dag met in totaal 78 fietskilometers. Volgens de boekjes wordt het morgen een zware fietsdag. We zullen het wel zien.

  • 12 Juni 2016 - 22:32

    Nico Gosselt:

    Eric, dat is toch n behoorlijke mijlpaal die je nu hebt bereikt door jouw steen bij te dragen aan de eeuwenlange traditie van de croix de Fer.
    Kennelijk gaat jou t klimmen toch wel erg goed af, 10 en 13%, dat is toch niet misselijk!
    Is er nu ook n steen van jou afgevallen??
    Veel succes op t laatste deel van jouw tocht!
    Nico

  • 12 Juni 2016 - 23:39

    Chantal Veldhof :

    Hoi Eric, Het duurt niet lang meer voor je je reisdoel bereikt. Petje af hoor voor deze onderneming! Ik lees dagelijks met veel plezier je verhalen. Moet er regelmatig smakelijk om lachen. Dit is een avontuur waar je straks nog lang van na kunt genieten.
    Veel succes en geniet van je reis!
    Groetjes Chantal

  • 13 Juni 2016 - 09:04

    Jos Kienhuis:

    Ik ben ook benieuwd naar de afdaling. Volgens mij houd je dan geen remblokjes over. Je schiet ondertussen al heel hard op richting je eindbestemming. Chapeau, petje af en de Hooi- en Holterberg zijn straks molshopen voor jou gezien de steile beklimmingen die je nu maakt met volle bepakking. Geniet van je reis de rust en de telkens weer onverwachte ontmoetingen! Groet Jos

  • 13 Juni 2016 - 09:42

    Paul Van Der Tuuk:

    Klein stukje nog,Santiago wacht! Enjoy!

  • 13 Juni 2016 - 11:12

    Michiel Faber:

    dat was een mooie afdaling kan ik me herinneren , samen met Paul van der Tuuk als kogels naar beneden . geniet ervan , de laatste dagen is het mooi en afwisselend. Op naar Santiago

  • 13 Juni 2016 - 12:11

    Gerard Kamp:

    Hoi Eric, ik lees nog steeds dagelijks met veel plezier je geweldige en met humor doorspekte verhalen. Wat maak je veel mee en wat een bijzondere ontmoetingen heb je al gehad en zul je nog hebben.
    Bijna heb je het “keerpunt” bereikt. Ik neem m'n petje af voor je prestaties hoor, doe het je 100% zeker nooit na. Geniet van je verdere tocht en doe het vooral wel een beetje voorzichtig in de afdalingen.
    Groeten Gerard


  • 13 Juni 2016 - 21:56

    Chantal:

    Knap staaltje werk hoor pa. Je kunt trots op jezelf zijn.
    Lekker rustig verder fietsen en vooral genieten van al het moois dat je onderweg tegen komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villafranca del Bierzo

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 40579

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: