11 juni 2016 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 11 juni 2016 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

11 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

11 Juni 2016 | Spanje, Astorga

Het was zo'n dag waarvan de optimisten zeggen: het had wel beter gekund en waarvan pessimisten zeggen: het had niet slechter gekund. In ieder geval had ik vandaag mijn dag niet. Ik had de remblokjes verwisseld en op de één of andere manier wilde de vergrendeling zich niet vastzetten. Omdat we morgen 700 meter moeten klimmen tot 1500 meter leek het mij verstandig een fietsenmaker op te zoeken. Keuze genoeg in Léon, alleen moest ik om 07.45 uur uit de herberg vertrokken zijn en de winkels gaan pas om 10.00 uur of 10.30 open. Bij de eerste aangekomen stond dat ze in juni tot september op zaterdag niet open zijn. De tweede was ook nog dicht maar verkocht zo op het oog alleen scooters. De derde geprobeerd en daar was ik om 09.45 uur, tijd genoeg voor een kopje koffie aan de overkant. Bleek dat eigenaren van de fietsenwinkel daar ook zaten. Ze keken naar het probleem en zeiden dat ze het niet konden verhelpen. Uiteindelijk naar de vierde van de zeven winkels op mijn lijstje. Inmiddels had ik al 10 km van fietsenzaak naar fietsenzaak gefietst in Léon. De vierde kon het probleem oplossen, een beetje sleutelen en trekken en binnen 5 minuten opgelost.
Tegen 11.00 uur kon ik eindelijk Léon verlaten, 3 uur later dan gepland.
Omdat ik gisteren een afstand van 118 km had gefietst was dat niet zo erg, dan kon ik vandaag volstaan met 80 km (inclusief de 10 extra kilometers in Léon) met als bestemming Astorga.
Hoewel ik gisteren goed en voldoende heb gegeten en ook goed heb geslapen voelden de benen vandaag slap. Pap in de benen. Het ging erg moeizaam en elk pijntje werd uitvergroot. Zelfs de zadelpijn werd ondraaglijk en daar boven nog een strakke tegenwind. De douche en het koude biertje na aankomst maakte echter weer veel goed.
De route van vandaag kon me niet echt boeien. Enig hoogtepunt was het plaatsje Hospital de Órbiga met als klapper 4 ooievaarsnesten op het dak van een kleine kerk.
Ik hoop wel dat het fietsen morgen beter gaat. Hoe dan ook, ik ben bijna in Santiago en dan begin ik alweer aan de terugreis per fiets.
Vanavond weer samen gegeten met Francien en Michiel, was gezellig en het eten lekker. Jan zit nu in Léon.

  • 11 Juni 2016 - 22:45

    Herriette Diepenmaat:

    Hoi Eric,
    Deze dag maar gauw vergeten. Gelukkig is je fiets weer in orde en was het eten goed en gezellig. Hopelijk gaat het fietsen morgen weer beter. Bijna in Santiago. Geweldig-Top. Succes met je verdere reis.
    Groeten, Herriette

  • 12 Juni 2016 - 13:44

    Harry Slootheer:

    Hoi Eric.
    Wat een mentaliteit. Niet alleen de vermoeidheid die je parten speelt maar ook nog eens alle ongemakken (slecht slapen, zadelpijn, weersomstandigheden en noem maar op).
    Knap hoor. Vandaag ontving Fien een appje van de Boezemvriendinnen (niet beeldend bedoeld hoor) Esther en Petra dat ze vandaag in Santiago zijn aangekomen. Deze beide dames hebben de tocht on een paar etappes gelopen, waarvan de laatste etappe ca. 750 km bedroeg. Ook al van die kanjers. De dames vliegen vrijdag terug. Esther komt uit Borne en is fysiotherapeute. Wie weet kom je haar tegen en kun je je nog even laten masseren alvorens je de terugreis aanvangt.
    Eric, succes en hou je taai. Ik fiets met je mee.

  • 12 Juni 2016 - 14:01

    Mat Knaapen:

    Nou Astorga is als verblijfplaats geheel niet verkeerd. Een oud stadje vernoemd naar keizer Augustus. (astorga = augusta asturica) . Met een 'apart' bouwsel van Gaudí. Ooit bedoeld als bisschoppelijk paleis maar nu een toeristenattractie; de sagrada familia in het klein.

    En verder hebben ze er erg lekkere chocolade en koek. Voor Spaanse zoetekauwen.
    Zes km na Astorga ligt bijna óp de route het dorpje Castrillo de los Polvazares. Een Spaans Ootmarsum of wellicht Borne, jou vermoedelijk bekend.

    En dan de klim naar het Cruz de Ferro. Via dorpjes als Rabanal, el Ganso en Foncebadón. En met enkele venijnige klimmetjes van (kort stukjes) boven de 10%. Daarna, ná El Acedo, 15 km lang dalen met stukken boven de 10%. Op dat traject heb je uitstekende remmen nodig. Want je zit zo aan de 60 à 70 km per uur. En dat is zeer linke soep. Maar wel enerverend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Astorga

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 40589

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: