2 juni 2016 - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 2 juni 2016 - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

2 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

02 Juni 2016 | Frankrijk, Onesse-et-Laharie

Het was me wel weer een dag en het begon nog wel zo goed. Jan en ik hadden  een kamer gedeeld in een B&B en vanmorgen stond er voor ons, voor Franse begrippen, een prima ontbijt klaar, compleet met geroosterd brood, yoghurt, meloen, vijgen en dadels en volop koffie en jus d'orange. Onze hospita vertelde dat het tot de middag zou regenen en dat het daarna droog zou zijn.
Met een "kennersoog" even na de lucht gekeken en hoewel het bewolkt was leek het me niet te gaan regenen. Ik heb dan ook maar besloten om de regenbroek maar in de tas te laten zitten. Dat bleek een goede keuze want voor het eerst sinds heel, heel lang vandaag geen spatje regen gehad. Sterker nog de zon kwam er door en de jas kon uit bij een heerlijk temperatuurtje van rond de 26 graden.
Omdat ik 's-morgens eerder klaar ben met pakken dan Jan vertrek ik ook meestal eerder en in de loop van de dag haalt Jan mij wel weer in. Vandaag liep het echter allemaal een beetje anders. Het begon al een 10 km buiten Cadillac. Route barré over 5 km volg de omleiding. Omdat ik er weinig voor voelde om na 5 km teruggestuurd te worden toch maar de omleiding gevolgd. Na 4 km bleek die omleiding zover buiten mijn oorspronkelijke route te liggen dat ik het niet verantwoord vond die verder te volgen, volgens mij was ik dan in Marseille uitgekomen. Via "binnendoorweggetjes" en na een omweg van veel kilometers kwam ik uiteindelijk in Landiras weer op de oorspronkelijke route. Een route die door Les Landes gaat, een met bossen ontgonnen moerasgebied van ik denk wel 200 km lang. Dus kilometerslange smalle rechte weggetjes met na een bocht weer een kilometerslange weg. Het was mijn bedoeling om vandaag tot Labouheyre te fietsen,een afstand van 82 km. Door omrijden had ik in Labouheyre 89 km op de teller staan. In die plaats zou een pelgrimsherberg staan, dus mooi niet. Dus maar even bij het gemeentehuis binnengewipt om alternatieven te vragen.
De ontvangst was uitermate onvriendelijk, ik kreeg sterk het gevoel dat ik niet welkom was. Snel weer naar buiten en aan voorbijgangers de weg gevraagd naar een camping. Er was een "air naturel" een paar km buiten het dorp, weliswaar in de verkeerde richting maar toch maar naar toe gefietst. Daar aangekomen bleek er niemand te zijn, alles op slot en op een briefje stond dat je je moest melden op het gemeentehuis.
Ik had het toen helemaal gehad en heb gebeld naar de volgende pelgrimsherberg 25 km verder. Daar werd ik allerhartelijkst ontvangen en het bleek dat ik het onderkomen voor 6 pelgrims helemaal voor mezelf had. Weliswaar waren Francien en Michiel ook aanwezig maar die sliepen in het bijbehorende hotel.
Jan heb ik de hele dag niet gezien maar later bleek dat Jan ook in hetzelfde dorp zat maar een B&B had geboekt.
In totaal vandaag 118 km gefietst, hetgeen niet de bedoeling was.
Voordeel is dat ik nog maar 138 km van Saint-Jean-Pied-de-Port en dus de Pyreneeën zit.
Spanje ik kom er aan.

  • 02 Juni 2016 - 23:38

    Mat Knaapen:

    Nou aan de aire naturelle in Labouheyre heb je niks gemist. Het is een grasveld met een toiletgebouwtje dat alleen in het seizoen open is. En je bent te vroeg. Het seizoen moet nog beginnen.
    Gelukkg een ander onderkomen gevonden. In Dax is wel een camping die open is. Wel helemaal aan de andere kant van Dax, gezien de plek waar je het romeinse stadje binnenkomt. Best gezellig sadje met hier en daar nog romeinse resten. En een actieve warmwaterbron die water van zo'n 60 graden levert. De romeinen hebben er (dus) thermen gebouwd.
    Na Dax belandt je n Frans baskenland. Laat je culinair verwennen, want de basken kunnen verrekkes goed koken. En drink een txapa om het einde van de regentijd te vieren.

  • 03 Juni 2016 - 09:43

    Paul Van Der Tuuk:

    Aaaahh,lekker man droog in hoppa de Pyreneeën over,genieten!

  • 03 Juni 2016 - 10:13

    Frits Baartman:

    Moi Eric,
    Wat gaaf! Althans, dat je een mooi stekkie hebt gevonden na een frustrerende dag. Al denk ik dat dit soort dagen het best blijven hangen en je daardoor het eten en de wijn destemeer waardeerd.
    Moet nog heel veel terug lezen van je tocht. Maar leest lekker weg ami! Aan ami denkend trouwens: "Mijn moeder noemde mij vroeger altijd viezen ami..................." Vieze vriend?
    Maar goed, geniet van de Pyreneeën, dat lijkt me wel zo leip!
    Spreek je ami!
    PS Ik heb je maar afgemeld voor de Clinic...... Ik hoorde maar niets van je :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Onesse-et-Laharie

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 40611

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: