23 mei 2016 - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 23 mei 2016 - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

23 mei 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

23 Mei 2016 | Frankrijk, Compiègne

Heerlijk geslapen deze nacht. Wel enkele keren wakker geworden van de kikkers in het meertje. Het blijkt dat die op dit moment in de paringsperiode zitten en dat laten ze luidkeels weten.
Vanmorgen een prima ontbijt met stokbrood, schinken, paté, worst en meerdere Franse kazen. Gelijktijdig kennis gemaakt met de beheerder van het pelgrimshuis namelijk Jean-Marc Noblesse, een gepensioneerde beeldhouwer/kunstenaar.
Nadat we van hem nog verse koffie in bidon hadden gekregen en ook nog zijn voorzien een belegd stokbrood voor onderweg om 09.30 uur vertrokken.
Jean-Marc had ons al gewaarschuwd voor een regenachtige dag waarop ik maar gelijk mijn regenbroek heb aangetrokken. En dat was nodig ook, onderweg weer veel regen gehad met een enorme hoosbui in Noyon waar we plaatselijke kathedraal wilden bekijken. Dat ging echter niet door. Jan en ik hadden besloten om ieder afzonderlijk de kerk te bezichtigen want dan kon de ander bij de fietsen en persoonlijke spullen blijven. Ik liep vol goede moed de kerk in maar had gelijk 2 mannen in mijn nek die mij vriendelijk maar dringend verzochten om de kerk te verlaten. Het was namelijk 12.00 uur en de kerk werd tot 13.30 uur gesloten. Ze waren onvermurwbaar dus dat was mijn kortste kerkbezoek ooit.
Aan de achterkant van de kerk geschuild onder de galerij van een 14e -eeuwse bibliotheek.
Nadat de ergste regen over was doorgefietst richting Compiègne.
Onderweg nog op het terrein van de Abbey de Ourscamp  rondgewandeld en daar nog een 10-tal gebeden zingende monniken tegengekomen. Het grootste deel van de reusachtige abdij lag in puin.
Je kon aan alles wel zien dat het vroeger een belangrijke plek was.
Voor Compiègne kilometers lang door een groot bos gefietst.
In de plaats zelf naar de plaatselijke VVV waar we de toegangscode van het pelgrimsverblijf kregen. Deze bestaat uit een ruimte onder een kapel en heeft naast een slaapzaal met 10 bedden een keuken en 2 douches.
Vandaag geen foto's, die ga wel uploaden als ik een goede wifi-verbinding heb.
Omdat er, net als gisteren, in het pelgrimshuis geen wifi is heb ik vanmiddag bij Orange maar een Franse internetbundel gekocht zodat ik in ieder geval internet heb.
Mijn abonnement inclusief buitenlandbundel kan ik nog niet gebruiken. Ik heb namelijk in april bij Tele2 een nieuw abonnement afgesloten maar wat ik niet wist is dat er eerst 2 maandbetalingen moeten zijn afgeschreven voordat je in het buitenland kunt bellen en internetten. Henriëtte heeft nog gebeld met Tele2 maar het mocht niet baten.
De afgelopen dagen veel leuke reacties mogen ontvangen, daar ben ik erg blij mee. Het doet je goed als iedereen zo met je meeleeft. Iedereen bij deze dan ook hartelijk dank.
Ps. Harrie O.O. gefeliciteerd met je 74e verjaardag.

  • 23 Mei 2016 - 22:45

    Marcel:

    Hoi Eric, prachtige verhalen uit het vochtige zuiden, maar het mooie weer komt eraan! Alweer ruim een week onderweg en veel mensen ontmoet en kennis mee gemaakt, lijkt mij fantastisch om dit te beleven. Heel veel plezier nog in de komende duizenden kilometers. Ik blijf je volgen!

  • 24 Mei 2016 - 08:05

    Jos:

    Mooi verhaal weer Eric. In de kathedralen van tegenwoordig "hep ze de pauze hard neudig" :-)
    Ik hoop dat het zonnige zuiden gauw op je schijnt.

  • 24 Mei 2016 - 08:31

    Francis:

    Hoi Eric op de fiets naar Santiago de Compostela.
    Oscar heeft mij deze link op de pc gezet zodat ik ook jou reis kan volgen.
    Heel veel fietspezier en een goede reis. Ik zal het blijven volgen zolang jij van die leuke verslagen schrijft.

  • 24 Mei 2016 - 10:10

    Dicky:

    Hoi Eric,
    Ik lees elke dag even jouw verhaaltje. Erg leuk om het zo te volgen.
    Veel plezier nog!

  • 24 Mei 2016 - 10:55

    Gerard:

    Eric,
    Het is fantastisch om je te volgen. Lees elke dag jouw verslag. Ik word er enthousiast van. Vooral wat je mee maakt. Je vraagt om water en je krijgt een bidon koffie. Ook geniet ik van de reacties van mensen die je ontmoet. Hoop dat er voor jullie een droge periode aan breekt. Nico is in Lourdes, moet maar de een wondertje regelen. Nog veel plezier en blijf je volgen.

    Gerard

  • 24 Mei 2016 - 15:54

    Gerard Kamp:

    Hoi Eric,
    Ik heb van Jocky van je tocht vernomen en hoorde dat je inmiddels onderweg was.

    Maar ff gegoogeld en je site gevonden. Wat een mooi avontuur ben je aan het meemaken. Ik hoop voor je dat je de meeste regen nu wel een keer gehad hebt. Ik lees je enthousiaste en prachtige reisverslagen met veel plezier en blijf je zeker volgen.

    Groeten Gerard Kamp

  • 24 Mei 2016 - 20:40

    Frank:

    Hallo Eric,

    Leuk om de verslagen zo te kunnen lezen en de reis te volgen. Ik zit nu zelf in Parijs, hier is het best mooi weer !! We houden het in de gaten !

    Groeten Frank

  • 26 Mei 2016 - 13:29

    Harry:

    Bedankt voor de felicitatie. Zou toch wel fijn zijn als je regenkleding ingepakt zou kunnen laten.
    Geniet er van. Harry en Tini.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Compiègne

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 40564

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: