4 juni 2016 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 4 juni 2016 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

4 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

04 Juni 2016 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Gistermorgen heb ik vergeten de sleutels van de pelgrimsherberg in Onesse et Laharie in te leveren. Ik kwam er pas achter toen ik 84 kilometer verder in Sorde l'Abbey aankwam. Daar heb ik de beheerster gevraagd of zij een enveloppe had zodat ik de sleutels op kan sturen.
Hoefde niet zei ze; ik bel wel even of ze de sleutels nu nodig heeft en anders breng ik ze maandag wel even. Nou dat bleek geen enkel probleem, ook weer opgelost.
Een ander heikel punt is mijn telefoon, ik kan nog steeds niet bellen met mijn Tele2-abonnement en morgen fiets ik Spanje in en dan heb ik ook niets meer aan mijn Franse internetabonnement.
Dus het blijft spannend wanneer mijn Tele2-abonnement eindelijk wordt geactiveerd. Wellicht dat ik in de loop van de week toch maar een Spaans abonnement moet kopen of dat ik via wifi met het thuisfront kan communiceren.
We zaten vannacht met 6 Nederlanders in de pelgrimsherberg en wij zijn vanmorgen weer ieder afzonderlijk vertrokken.
In een dorpje bij de bakker een paar broodjes voor onderweg gehaald, ik de winkel in en Francien en Michiel twee er uit, vervolgens ik er uit en Wim er in.
Achteraf bleek dat ik onderweg een aangereden vos niet heb opgemerkt, de anderen allemaal wel. Aan de andere kant heb ik vanmiddag een wolf gezien die voor mij op de landweg rende om vervolgens een zijpad in te rennen.
Hoewel de afstand van vandaag in totaal slechts 68 kilometer betrof vond ik het toch nog best lastig met veel klimmetjes, de meeste rond de 7% maar ook enkele van 10% met als uitschieter vlak voor Saint-Jean-Pied-de-Port een klim van 13.6%. Met volledige bepakking had ik daar best moeite mee.
Mijn onderkomen voor vannacht is de gîte pelerin municipal. Van de beheerder mocht ik mijn tas met kampeerspullen daar zolang stallen tot ik, over 3-4 weken, op de terugreis weer langskwam. Vanavond in het dorp de andere Nederlanders ook weer tegenkomen. Het bleek dat ieder van ons verschillende slaapplekken geregeld had.
In totaal zit ik nu ruim boven de 1700 km, je kunt zeggen dat ongeveer een derde van de trip er op zit.
Robert en Ans gefeliciteerd met jullie verjaardagen respectievelijk gisteren en morgen.
Iedereen hartelijk dank voor alle reacties en adviezen, het is fijn te weten dat zoveel mensen met je meeleven.

  • 04 Juni 2016 - 23:59

    Mat Knaapen:

    Goed idee om je kampeerspullen achtercte laten. Want als het lange klimmetje naar SjpdP al lastig is, dan is de klim naar de Ibañeta dat zeker. Die klim duurt een uur of vier (vijf). In Roncesvalles is de Nederlands albergue, maar verder is er niks te doen. In Pamplona wel. Daar zit een pelgrimsalbergue in het oude bisschoppelijk seminarie. Ook toegankelijk voor nirt-katholieken.
    En verder is Pamplona een mooie Spaanse stad. Het verschil met Frankrijk is best groot: taal, dagindeling, eten, wijn, bier, allemaal anders. Wel overal een farmacia. Voor als je last zou krijgen van lichamelijk ongemak. Tijd voor een dagje sightseeing?




  • 05 Juni 2016 - 08:10

    Harry Slootheer:

    Hoi Eric.
    Dat van die sleutels kan gebeuren. Het zou pas echt vervelend worden als je na 84 kilometer tot de ontdekking komt dat je de fiets hebt vergeten.
    Nou Eric, succes!

  • 05 Juni 2016 - 22:40

    Nico Gosselt:

    Hoi Eric,
    Knap hoor om zo zwaar bepakt n klim van ruim 13% te nemen. Wij moesten vorig jaar tijdens de end-to-end boven de 12% van de fiets af.
    Een keer zat ik zo kapot dat ik n roze olifant voor de fiets kreeg, dus dan valt die wolf van nou nog Well mee;)
    N dag of 10 geleden waren wij nog in Roncevalles, n mooie plek waar t stikt van de camino-gangers, heel bijzonder. Pamplona moet je echt even de tijd voor nemen, echt n bijzondere stad. Wij hebben nog n tijdje bin de Franse poort staan kijken en moesten toen aan jou denken. Wij zagen ontzettend veel pelgrims passeren en wisten dat jij zo'n 2a3 weken later hier onderdoor zou komen om Pamplona binnen te gaan.
    Sterkte de komende dagen en geniet ervan. Gr. uit Valencia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 40695

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: