11 juli 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 11 juli 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

11 juli 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

11 Juli 2016 | Frankrijk, Vézelay

Het was vanmorgen een aparte ervaring. De zon scheen niet maar in plaats daarvan hing er een zwaar wolkendek boven mij. Wel was om 09.00 uur al 22 graden en broeierig. Onderweg zelfs een paar spatten regen gehad.
Onderweg een stukje meegefietst met een Fries uit Joure op de racefiets. Beter gezegd hij fietste een stukje met mij mee.
Hij was met zijn gezin op terugreis naar Nederland en verbleef nog even een paar dagen bij zijn broer die een vakantiehuis in Guipy-les-Mines heeft.
In Corbigny een kopje koffie gedronken waar ik werd aangesproken door een fransman die zijn bewondering uitsprak dat ik met zoveel bagage door Frankrijk fiets. De bagage oogt inderdaad veel en wellicht had ik beter een paar dingen thuis kunnen laten maar tot nu toe ben ik elke berg en elke heuvel nog over gekomen.
Net buiten Corbigny kreeg ik zelfs een heuse regenbui op mijn kop. Het hemelwater kwam loodrecht naar beneden. Toch maar even de regenjas aangedaan maar de bui was van korte duur en bij de volgende klim de jas weer snel uitgedaan.
Een paar kilometer verder was een boer zijn akker aan het bewerken. Dat was een mooi gezicht want boven de tractor cirkelden 9 grote roofvogels spiedend naar hapklare brokken. Regelmatig zag je ze in duikvlucht naar beneden vallen.
Bij binnenkomst van het dorpje Bazoches staat een signaalbord hoe snel je gaat. Je mag door het dorp maar 40 km/uur. Ik zat echter in een heerlijke lange afdaling en het signaalbord gaf aan dat ik 49 km/uur fietste en daarna dat ik daarmee 4 strafpunten kreeg. Ik moest wel even lachen.
Het was prima fietsweer en eigenlijk jammer om al om 14.00 uur te stoppen, maar ik had me voorgenomen om in Vézelay rond te kijken en daar ook in het pelgrimshuis te overnachten.
Het pelgrimshuis ligt praktisch naast de kathedraal op het hoogste puntje van Vézelay. Dat was wel even klimmen om daar te komen. Wederom werd ik allerhartelijkst ontvangen door de Franse beheerders Marie en Jacques. Ik kreeg eerst een groot glas frisdrank met 2 grote stukken gebak.
De overnachting is donativo dat wil zeggen je kunt een vrije gift in een houten kastje op de slaapzaal doen. Ook werd gevraagd of ik 's-avonds mee wilde eten tegen een vergoeding van 4 euro.
Voor die 4 euro kregen we, het beheerders echtpaar en hun 2 kleinkinderen en 7 pelgrims, een geweldige maaltijd bestaande uit een uitgebreide salade met koud vlees vooraf, daarna macaroni met apart daarvan warm varkensvlees en afsluitend een heerlijke taart, alles gelardeerd met brood en wijn.
En toch val ik nog steeds af.

  • 11 Juli 2016 - 22:18

    Carlo:

    Je valt misschien wel af, maar de baard wordt telkens langer. Als die er thuis (bijna) af gaat, blijft er niets over...

  • 11 Juli 2016 - 22:45

    Gerard Lohuis:

    Dag Eric,
    Je komt alweer aardig in de (goede) richting en lijkt me een mooi vooruitzicht!
    Je belevenissen onderweg zijn dagelijks boeiend om te lezen en dat doen volgens mij veel mensen, ook al blijft de dagboekteller al even stilstaan.....
    Je schrijft weliswaar dat je afvalt, dus goed dat je een nieuwe broekriem hebt gekocht met toch voldoende gaatjes...., maar je spiermassa zal beduidend zijn toegenomen. Jouw fietsmaatjes zullen het binnenkort ondervinden.
    Blijf lekker genieten en hou je haaks,
    Groeten, Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Vézelay

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 40564

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: