7 juli 2016 - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 7 juli 2016 - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

7 juli 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

07 Juli 2016 | Frankrijk, Crozant

Op zich hoef ik geen wekker meer te zetten. Elke morgen omstreeks 06.00 uur ben ik wakker. Meestal blijf ik dan nog een half uur tot 3 kwartier liggen voordat ik op sta. Vanaf het moment van opstaan zijn het inmiddels allemaal routinehandelingen geworden. Eerst tandenpoetsen en wassen, dan alles bij elkaar zoeken wat in welke tas hoort, tent opbreken en inpakken, de fiets behangen met tassen, (niet vergeten) bidons met water vullen, iets eten en vertrekken maar weer. En dan zit je rond 08.00 uur op de fiets.
De rit vandaag begon met een klim van 4 km met een percentage van 7% maar het constante klimmen en dalen was vandaag wel minder. Er waren meer stukken die voor Franse begrippen vlak zijn maar nog steeds vergelijkbaar zijn met de heuvels in Zuid-Limburg.
In La Souteraine heb ik de onder meer de remmen van de fiets even laten nakijken. Alles bleek nog goed in orde alleen kon de druk op de rechter remhandgreep niet ingesteld worden. Met andere woorden de rem kon niet strakker worden gesteld.
Volgens de fietsenmaker zat het euvel in de handgreep. Hij kon het wel repareren maar moest onderdelen bestellen en die zouden niet eerder dan volgende week maandag of dinsdag binnen zijn. Volgens hem was het wel veilig om mee te fietsen, het systeem remde wel goed. Ik zal er waarschijnlijk Nederland wel mee halen. We zullen het wel in de gaten houden.
Ook vandaag was het weer erg heet, in een dorpje zag ik dat het in de schaduw 31 graden was. Mijn fietscomputer gaf 40 graden aan.
Reden voor mij om na 68 km maar weer eens en slaapplek te zoeken.
Dit keer in de gemeentelijke pelgrimsherberg van het dorpje Crozant.
Inschrijven en sleutel ophalen kon bij het plaatselijke kruidenierswinkeltje. Na inschrijving bleken er al 3 wandelaars te zijn, een Waalse Belg die enkel Frans spreekt, een Waalse Belg die Frans, Nederlands en Duits spreekt en een Duitser uit Nürnberg die uiteraard Duits spreekt. Tegen 18.30 uur kwam er bij het pelgrimshuis een Nederlander aanwandelen die per dag slechts 2 euro te besteden had en de gite dus niet kon betalen. Hij ging toch naar de kruidenierswinkel om te proberen om voor 2 euro te kunnen overnachten. Een kwartiertje later was hij terug om zijn rugzak op te halen en om te vertellen dat het niet gelukt was. Na een sigaret te hebben opgestoken !! vertrok hij weer.
Tegen 19.00 uur kwam nog een jonge Fransman binnen.
Gezamenlijk zijn we met z'n vijven naar een gerenommeerd restaurant in het dorp gegaan om te eten. Daar serveren ze voor pelgrims voor een prijs van 6,50 euro een pelgrimsmenu. We hebben het ons goed laten smaken, als hoofdgerecht lam met toebehoren en een kaasplank na.
Zo zou het elke dag moeten zijn.