10 juli 2016 - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 10 juli 2016 - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

10 juli 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

10 Juli 2016 | Frankrijk, Prémery

Zoals ik al vertelde gisteravond met Ida, Gerard, Tonny en Piet gegeten. Een heerlijke maaltijd, met dank aan kok Gerard, bestaande uit soep als voorgerecht, een salade als tussengerecht, forel met gebakken aardappelen als hoofdgerecht en als 1e dessert verschillende soorten kaas en tot slot Franse kaasyoghurt met vruchten. En daarbij ook nog een heerlijk wijntje. Het was een ware feestmaaltijd.
Het is een genot om daar te overnachten, echt een geweldige ontvangst, een aanrader voor elke pelgrim.
Vanuit het huis een paar meter omhoog en je hebt vanaf de heuvel een prachtig uitzicht op het dorpje in de vallei.
Vanmorgen om 08.00 uur was het al 20 graden en stond het kwartet klaar om mij uit te zwaaien. Van Ida kreeg ik nog een gekookt eitje mee voor onderweg, voedzaam vol eiwitten en symbool voor nieuw leven.
Onderweg veel last gehad van hele kleine vliegjes. Als je de mond opendeed kreeg je zomaar een extra portie proteïnen binnen.
Het is zondag en dat geeft in Frankrijk een extra dimensie aan het fietsen. De route gaat al over rustige landwegen maar op zondag is er helemaal weinig verkeer. Een enkele auto en verder veel mensen, alleen of in groepjes, op de racefiets.
Na 25 km kwam ik in Apremont-sur- Allier, een geweldig mooi dorpje met alleen maar middeleeuwse woningen. Verderop kilometerslang over het jaagpad langs het Canal Latéral à la Loire gefietst
Bij Nevers ben ik de Loire weer overgestoken.
Na ongeveer 3.500 km alleen maar een paars lijntje op mijn Garmin navigatiesysteem gevolgd te hebben kreeg ik vanaf Nevers de onderliggende wegenkaart weer te zien. Hoewel ik me al die tijd goed gered heb is een complete kaart wel net zo prettig.
Het is bijna niet te doen om met deze hitte na 13.00 uur nog te fietsen. Je voelt dan alle kracht uit je lichaam wegvloeien.
Zeker als je dan ook nog achter elkaar 2 heuvels over moet met ieder een klimlengte vaneen lengte van 2 km.
In een dorpje gaf de temperatuurmeter in de schaduw 35 graden aan. De fietscomputer gaf toen 48 graden aan.
Om 14.30 uur in Prémery op de camping municipal een plekje voor de tent gezocht. Om 19.30 uur was het nog steeds 30 graden.

• 10 Juli 2016 - 22:24

Michiel:

Hoi Eric,
    Wij volgen nog steeds trouw elke dag je reisverslag. elke dag een leuk verhaal, we leven echt met je mee. Indrukwekkend hoeveel mensen je nog steeds ontmoet. Heb je bijgehouden hoeveel nieuwe mensen je tijdens je hele reis hebt ontmoet? Fijn te lezen dat je al zo lang mooi weer hebt, al kan het soms ook te warm zijn. Maar och ja, te trekt dan je plan en zet je tent wat eerder op en geniet van volgens ons van alles wat je tegen komt. We lezen althans geen tegenslagen, behalve een kapotte fietsstandaard, maar er zijn ergere dingen, nietwaar. Nog een weekje en je bent al weer in België, en dan nog een paar dagen en dan komt Borne weer kortbij. Zoals enkele geleden afgesproken en beloofd, proberen we je in de Ardennen te ontmoeten. We wensen je de komende weken nog veel fietsplezier.
    Tot ziens,
    Michiel en Francien uit Mierlo.

• 11 Juli 2016 - 09:44

Hannie:

Hoi Erik,
    Ik volg je nog steeds met veel plezier. Lijkt mij een zware tocht, maar ook mooi. Het ontmoeten van al die geestverwanten. Regelmatig lekker eten en dan ook nog afvallen ;). Veel succes en plezier in de komende dagen.
    Hartelijke groet