19 juni 2016 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 19 juni 2016 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

19 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 Juni 2016 | Spanje, Astorga

Zoals ik gisteren al meldde heb ik overnacht in Cebreiro, een toeristische verzameling huizen op 1300 meter hoogte. Ik kan me voorstellen dat het daar aardig kan spoken als het slecht weer is. Maar daar was nu geen sprake van, het weer klaarde tegen de avond op, de zon brak door en ondanks een harde wind was het best aangenaam.
Vanmorgen scheen de zon al vroeg en het beloofde een warme dag te worden.
Het was mooi om wolken tussen de bergen beneden je te zien.
Bij vertrek om 08.30 uur scheen de zon weliswaar aangenaam maar in de 20 km lange afdaling van 1300 naar 600 meter bij snelheden tot 70 km/uur had ik het toch bitter koud. Dat veranderde pas op het moment dat er weer geklommen moest worden.
Na 55 kilometer fietsen besloot ik een paar km voor Ponferrada koffie te drinken. Daar zag ik op de app dat het Vaderdag is vandaag, had ik niet bij stil gestaan, ik wist amper dat het zondag was.
Gisteren moest ik al een berg/heuvel over van 1300 meter. Vandaag stond na Ponferrada een klim van 540 naar 1500 meter hoogte op het programma. Ik wist nog van de heenreis dat terug veel steiler was dan heen met stijgingspercentages tot 14%. Na het klimwerk van gisteren had ik daar vandaag niet veel zin en besloot ik mezelf op Vaderdag te trakteren en heb vanuit Ponferrada naar de top een taxibusje genomen.
Daar de fiets en mezelf uitgeladen en me rustig naar beneden laten rollen, genietend van de zon en de prachtige natuur. In de afdaling sprong 50 meter voor me een ree over de weg en even later rende een grote hagedis voor de fiets langs.
Om 15.30 uur was ik in Astorga na 90 (werkelijke) kilometers. Even overwoog ik om nog 25 km door te fietsen maar na ampel beraad met mezelf besloten om de zondag verder in dit mooie spaanse stadje te blijven.
Astorga is een leuk stadje met een levendig plein voor het stadhuis. Met name tegen 20.00 uur neemt de drukte toe, hele gezinnen flaneren voorbij of nemen een drankje/hapje op één van de vele terrasjes terwijl de, soms hele jonge, kinderen tot laat op het plein spelen.
In de albergue gesproken met een Amerikaans stel, zij liep de Camino van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Santiago. Hij had slechts een week vrij en had zich in Léon bij haar gevoegd. Hij vroeg zich af of hij voldoende tijd had om Santiago te halen Vandaag hadden ze 36 km gelopen maar dat vonden ze allebei wel erg veel. Volgens hen was 30 km meer dan genoeg.
Verder nog kort met, volgens mij, moeder en dochter gesproken die op 23 mei uit Vlaardingen waren vertrokken en met rode gezichten de 22% steile weg naar de albergue kwamen oplopen.
Vanavond heb ik op het plein een menu van de dag genomen bestaande uit spaghetti bolognese als voorgerecht, gegrilde varkenskoteletjes als hoofdgerecht en als dessert een stuk chocoladetaart.
Morgen weer een nieuwe dag waarvan ik weet dat die om 06.00 uur begint met gregoriaanse muziek uit de speakers in de albergue.

  • 19 Juni 2016 - 22:35

    Jan Dekker:

    beste Eric,
    je hebt de bergen van Galicië al weer achter je gelaten en kunt nu je lijntje volgen over de hoogvlakte. De kans dat je nu voor de wind hebt is groter. Mijn pet af dat je ook terug op de fiets gaat.
    Ik ben vanavond weer op het honk teruggekeerd. gekreukeld na een lange busreis, maar ook daar heb je leuke ontmoetingen.
    Geniet ervan en ik zal je voortgang en belevenissen de komende tijd met plezier volgen,
    hartelijke groet,
    Jan Dekker
    ex-pelgrim, of ben je dat je hele leven

  • 19 Juni 2016 - 22:38

    Jan Bovenmars:

    Dag Eric,

    Wij genieten nog elke dag van je reisverslag en we volgen je ook op de voet via de kaart van Spanje, zodat we precies weten waar je uithangt.
    Je doet het super goed. Je straalt in je collumns veel positiviteit uit. Je toont karakter en doorzettingsvermogen. Neem nauw de heenweg. Slecht weer, veel regen, een temperatuur van 12 graden, straffe tegenwind, aanlopende remmen en de ene klim na de andere. En dan gewoon zeggen:"Ik kan wel gaan klagen, maar je moet de dingen waar je niets aan kunt doen nemen zoals ze komen". Je blijft gewoon positief en genieten van je tocht. Klasse.
    We hebben ook het idee dat het je steeds makkelijker afgaat, want hoe is met je knie of de vele kilo's bagage? Of speelt dat geen rol meer? Hoe ervaar je al die lange klimmen?

    Bon courage voor de rest van de tocht.

    P.S. Deze dagelijkse collumns had je moeten sturen naar de Twentsche Courant.

    Groeten, Jan en Ria Bovenmars.

  • 19 Juni 2016 - 23:15

    Robert :

    Ook wij volgen je op de voet. Petje af!

  • 20 Juni 2016 - 08:39

    Herriette :

    Hoi Eric,
    Goed hoor dat je ook de terug reis op de fiets doet. Het enthousiasme straalt nog steeds af van jouw verslagen. Wat beleef je toch veel en al die een mensen die je ontmoet. Geweldig maar natuurlijk ook veel bewondering voor je. Blijven je volgen.
    Groeten, Richard en Herriette

  • 20 Juni 2016 - 09:48

    Ans Beernink:

    Hallo broer
    Wat maak je toch veel mee onderweg ,leuk om alle
    verhalen lezen
    .Volg je elke dag op de kaart en google maps .
    geniet er maa r van het is zo weer voorbij
    Ik ga straks met vriendinnen.een paar dagen fietsen hotel.in.
    Nunspeet Hopelijk krijgen we mooi weer
    Eric groetjes en tot de volgende keer.

  • 20 Juni 2016 - 20:39

    Gerbrand Langhout:

    Eric,

    petje af! Je hebt je doel bereikt in een zeer korte tijd! Ik doe het je niet na!

    Groet,
    Gerbrand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Astorga

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 40552

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: