13 juni 2016 - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 13 juni 2016 - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

13 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

13 Juni 2016 | Spanje, Sarria

Afgelopen nacht sliep ik in een particuliere pelgrimsherberg die door 3 generaties werd gerund. Een hoofdrol was weggelegd voor opa die gisteravond om 22.00 uur een Keltisch ritueel uitvoerde (we zitten immer in Galicië, wat een Keltische oorsprong heeft).
In een schaal met druivenschillen, koffiebonen en sinaasappelschillen wordt een sterk drankje toegevoegd en opgestookt. Daar wordt steeds suiker aan toegevoegd en vervolgens met een pollepel weer uitgehaald en terug gegoten in de vlammen. Uiteindelijk werden rituele spreuken uitgesproken en uiteindelijk kreeg iedereen een mok met dat drankje met een alcoholpercentage van minstens 40%. Was best lekker, ik heb ook maar een tweede genomen.

Volgens het boekje moest je goed uitgerust zijn voor de klim van vandaag. Van Villafranca de Bierzo op 520 meter naar Alto de Poio op 1335 meter hoogte.
Op zich heb ik vannacht wel redelijk geslapen ondanks het enorme gesnurk van een Spaanse die schuin tegenover mij lag te slapen.
Vanmorgen om 05.15 uur stonden de eerste wandelaars al weer op. Dan slaap je zelf ook niet meer zo goed dus ben om 06.00 uur ook maar opgestaan. Om 06.30 uur al aan het ontbijt, een goed ontbijt met koffie/thee, toast, brood met gebakken ei, gekookt ei en fruit.
Wat dat betreft begon de dag best goed.
Om 07.30 uur op de fiets gestapt en ik moet zeggen dat de benen zwaar aanvoelden. De eerste 20 km ging met 2-3% stijging best moeizaam. Eerst dacht ik dat het vermoeidheid was door de klim van gisteren. Bleek echter dat mijn achterrem aanliep. Het probleem kon ik niet helemaal verhelpen en de eerstvolgende fietsenwinkel was 60 kilometer verder in Sarria, tevens mijn eindbestemming voor vandaag.
Verstand op nul gezet, kost mij meestal toch geen moeite, en gewoon iets zwaarder de berg optrappen. Overigens een paar klimmetjes van 10% gehad.
Om 12.00 uur kwam ik eindelijk op de top van de Alto de Poio aan.
Ondanks het afzien vandaag heb ik wel enorm genoten van alle prachtige vergezichten. De natuur in Galicië is ronduit geweldig met heel veel groen.
In een oude herberg op de top wat gedronken en daarna weer 800 meter naar beneden
In de afdaling stond er zo'n harde wind dat ik zelfs nog moest meetrappen bij een daling van 3%.
De fietsenwinkel in Sarria ging pas om 16.30 uur open (siësta), daarom maar een pelgrimsherberg in de buurt van de winkel gezocht. Eerst gedoucht, een biertje gedronken en om 16.30 uur met de fiets naar de winkel. Ik kon de fiets na een half uurtje ophalen en het wiel draaide weer als voorheen. Probleem dus weer opgelost. De hoge pieken heb ik nu tot Santiago gehad maar volgens het boekje wordt het morgen nog best pittig met heel veel venijnige klimmetjes. Zo langzamerhand wordt ik daar niet meer koud of warm van.

  • 13 Juni 2016 - 22:42

    Gerard Lohuis:

    Dag Eric,
    Elke dag zo rond 22 uur is het Sommer-time en lees ik met veel plezier jouw heel humoristisch en boeiend dagverslag. Mooi om te lezen dat je met zoveel plezier nu heel snel Santiago nadert. Een heel knappe prestatie en een mooi vooruitzicht zo halverwege je hele project. Succes en vooral blijven genieten!
    Gerard

  • 13 Juni 2016 - 22:45

    Jocky:

    Dag Eric, was dat niet van dat "heerlijke" ritmische gesnurk zoals jij dat in 't Sauerland gewent was en heerlijk wiegend op kon slapen (Bennie dacht er anders over!). Maar goed dat je besliste om je verstand op 0 te zetten, want als je teveel gaat (na)denken is ook nooit jou sterkste kant geweest........

    Men noemt het Noord Westen ook niet voor niets de groene long van España, dus wat dat betreft moet je nu inderdaad wat natuurschoon (groen) betreft de mooiste dagen doormaken.

    Henig omhoog, en relaxed noar benee!

    Groet'n; Jocky

  • 14 Juni 2016 - 18:31

    Frits En José:

    Dag Erik. Je bent al een mooi eind op weg en al heel wat kerkjes gepasseerd. Maar wat een mooie tocht als we zo de foto's zien .Het lijkt me wel afzien zo nu en dan maar je ziet er nog goed uit. We blijven je een beetje volgen en zien ook wel dat het je aan gezelschap niet ontbreekt .Nog een mooie tocht verder groetjes Frits en José

  • 14 Juni 2016 - 19:18

    Jos Kienhuis:

    Ja, klopt! Dat snurken is Eric gewend herinner ik me. Hij slaapt er normaal gesproken gewoon dwars doorheen of hij nou in Mechelen of Sauerland is. Je ruikt volgens mij nu de stal. Klasse en ik geniet in ieder geval van de mooie plaatjes. Heb je het recept van het Keltische (Galliciaanse?) drankje trouwens opgevraagd? Koffiebonen hebben we genoeg en de spreuken verzinnen we er hier wel bij :-) Succes morgen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sarria

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 40445

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: