10 juni 2016 - Reisverslag uit León, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 10 juni 2016 - Reisverslag uit León, Spanje van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

10 juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

10 Juni 2016 | Spanje, León

Zoals ik gisteren al meldde kreeg ik geen nieuwe remblokken maar werden wel alle essentiële onderdelen gereinigd en gesmeerd. De beheerster waarschuwde mij gisteren toch ook maar even dat er gedurende de eerste 40 km geen dorp van betekenis is. Ik moest dus voldoende drinken en eten bij me hebben. Dat ging dus bijna mis, ik wou vanmorgen net de deur achter me in het slot trekken toen ik me bedacht dat ik de bidons nog niet had gevuld, snel de voet en toen een tas tussen de deur en snel naar boven (3e verdieping) en beide bidons gevuld. Net voor ik het dorp verliet was er een bar open waar ik ontbijt kon krijgen. Een koffie Americano en een broodje tortilla. Die eerste 40 km verliepen voorspoedig en voor ik het wist, en űberhaupt gedronken te hebben, was ik al in Sahagún, daar in de kerk een stempel gehaald en aan de overkant een Americano gedronken en een broodje worst gegeten. Op het terras ontmoette ik Hein die met een fiets van 9 kg en slechts 16 kg bagage op pad was. Hij vertelde dat hij de hele dag in Sahagún bleef omdat er vanavond, net als in Pamplona, stierenrennen door de straten was.
Onderweg nog een man gezien die met een ezeltje en een soort sulky onderweg was. Ook een Spaanse op een mountainbike gezien die geen routeboek of navigatie had en op elke kruising vroeg welke kant ze op moest.
Omdat het fietsen tot dat moment best lekker ging besloot ik om niet tot Mansilla (80 km) te fietsen maar door te gaan naar Léon. Dat was wel even een misrekening van mij, ik dacht 20 km verder te fietsen, dus in totaal 100 km maar dat werden 118 km waarvan 6 km door Léon fietsen om een pelgrimsherberg te vinden. De in het boekje genoemde albergue municipal bleek opgedoekt te zij en ondanks de "Spaanse" uitleg van de te volgen route was het toch best moeilijk om de andere albergue in Leon te vinden.
Onderweg op ongeveer 20 km van Léon kwamen mij 2 motoragenten met een enorme snelheid tegemoet. Ik zag dat de achterste motor het deksel van zijn zijkoffer open had, die moest dus wat verloren hebben. En jaar hoor, een paar honderd meter verder zag ik voor mij een auto stoppen, iets oprapen en verder rijden. Zelf zag ik daarvoor ook iets op de weg liggen, bleek het onderhoudsboekje van de Yahama-motor te zijn.
Uiteindelijk om 17.00 uur  bij de albergue aangekomen werd ik verwelkomd door een Spaanse jongen die in Nederland was geboren en ook altijd in Nederland had gewoond. Dit was zijn eerste dag al vrijwilliger in de albergue. Ik heb hem maar het gevonden voorwerp gegeven en gevraagd om het aan de policia te overhandigen.
De albergue heeft ook de gelegenheid om voor 9 euro een pelgrimsmenu te nemen bestaande uit een voorgerecht, een grote mixed salade, een heerlijk stuk vis met frites en rijstpudding na. En daarbij een karafje wijn. Tijdens het eten zat ik aan tafel met een Zwitserse en een Italiaanse die morgen vanaf Leon beginnen te lopen en een Canadese en Anerikaanse die elk jaar een deel van de route lopen.
Vanavond maar weer eens vroeg het bed in want de eerste wandelaars zijn morgen om 05.00 uur al wakker en "noisy".
Morgen denk ik een nog een redelijk rustige etappe van 80 km te doen en dan het Spaanse hooggebergte in naar het Croix de Fer op meer dan 1500 meter hoogte.

  • 11 Juni 2016 - 20:12

    Aleid:

    Zat er maar bokbier in de bidon Eric, dan vergat je het vullen niet! Alle gekheid op een stokje, wat een prestatie om zonder onderbreking nu al zoveel dagen op de fiets te zitten en nog steeds de moed erin te houden! Ik begrijp wel dat je zo snel mogelijk weer bij jouw toerclubje wil zijn! Morgen hebben we een clinic met Rudy Kemna, dus nog even doortrappen!

  • 11 Juni 2016 - 21:25

    Mat Knaapen:

    Met je kennis van het Frans zit 't wel goed, zie ik. Je hebt 't over auberge en croix de fer. Er is geen woord Spaans bij.
    Het spaanse woord voor fietsenmaker is taller de bicis. Bijna Frans: Taller is natuurlijk in het Frans tailleur. En fiets is in het Frans ook bicy(clette). Taller de bicis is dus vrij vertaald een fietsen(kleer)maker.
    Je ziet: Spaans is een gemakkelijke taal. ;-) als je wat Frans kent.

    Jammer dat je geen dagje in León blijft. Er is zoveel te zien. En het is zó leuk om een echte Spaanse avond mee te maken. Zéker als het Spaanse voetbalelftal van de partij is. Dus op 13 juni geen albergue (auberge) maar een hostal. (habitación is Spaans voor hotelkamer). En buiten op een terras samen met een horde Spanjaarden voetbal kijken. Dat is echt genieten. Je zou echt wat missen als je dan met een bende pelgrims onder het genot van hun stinkende schoenen en met de achtergrondmuziek van enkele snurkende gasten in een albergue ligt te pitten. Probeert te pitten, bedoel ik.

    Maar oké, misschien ben ik te enthousiast over de Spaanse nachten. Die zijn minstens zo lang als de Brabantse.
    Desondanks,
    Buen Camino!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, León

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 40457

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: