29 mei 2016 - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu 29 mei 2016 - Reisverslag uit Charroux, Frankrijk van Eric Sommer - WaarBenJij.nu

29 mei 2016

Blijf op de hoogte en volg Eric

29 Mei 2016 | Frankrijk, Charroux

De wekker om 06.45 uur gezet want om uiterlijk 08.00 uur moest ik vertrokken zijn.
De dag begon met een fikse regenbui.  Na 2 kilometer kwam ik er achter dat ik de bidons was vergeten dus snel omkeren.
Voor de poort van de camping stond een Nederlands echtpaar in een volkswagenbusje te wachten tot het hek open ging. Ze waren op terugreis van Spanje naar Nederland. Terwijl ik snel de bidons heb gehaald hebben zij op mijn fiets gelet.
Een 7 kilometer voor Poitiers kwam ik op het parcours van de marathon van Poitiers en wel in tegengestelde richting.
De eerste verkeersregelaar stond toe dat ik voorzichtig doorfietste. 3 kilometer verder hield een vrouwelijke verkeersregelaar me tegen en zei dat ik een uur moest wachten, wat een kreng zeg. Ik heb maar tot de volgende bocht gelopen en ben uit het zicht van de strenge verkeersregelaar weer gaan fietsen. Verder geen last gehad van vervelende verkeersregelaars. Sterker nog: het bon courage en bon route waren niet van de lucht.
Na Poitiers een stukje samen gefietst met een Nederlander die op de racefiets met minimale bagage op weg was naar zijn vakantiehuis in Spanje. Het bleek dat hij gisteren Jan Dekker al was tegenkomen. Jan belde mij gisteravond nog en vertelde dat hij in een Chambre d'Hôte zat in Dissay 16 km verder dan ik zat.
Om 12.30 uur een stop gemaakt bij de Bar Tabac in Vernon voor een cola.
Ik was nog niet binnen of het water kwam met bakken uit de lucht, dus maar iets langer blijven zitten.
Na drie kwartier goot het nog steeds en het zag er niet naar uit dat het snel droog zou worden. Toch maar het regenpak aangetrokken en verder gefietst. Mijn Garmin touchscreen navigatiesysteem doet het in principe prima alleen door de regendruppels denkt de touchscreen steeds dat ie een ander beeld moet geven. Ik dacht dus dat ik in de goede richting zat maar toen ik de route op een droog plekje controleerde zag ik dat ik inmiddels 12 km uit de richting zat.
Het koste me even moeite om me te oriënteren en heb uiteindelijk besloten om de snelste D-weg naar Charroux te nemen.
Vlak voor Charroux kreeg ik de vierde bui op mijn kop en ik moet zeggen dat ik er na 109 km wel genoeg van had.
Het pelgrimshuis is prachtig, het is een vakwerkhuis uit 1460. Het staat naast de kerk waar op het moment dat ik aankwam, om 17.15 uur, een kerkdienst was met aansluitend een processie. Buiten stond ook een altaar opgesteld maar de weergoden hadden andere plannen. Processie ging niet door.
Op het moment dat ik bij het huis aankwam bleek onze vriend Frederik, de Belg, er ook te zijn.
En een kwartiertje na mij kwam ook Jan Dekker aangefietst. Zaten we net als Compiègne weer met z'n drieën bij elkaar.
Jan en ik hadden besloten om ons in de plaatselijke brasserie maar eens van een eenvoudige doch voedzame maaltijd te voorzien. Ook dat ging niet door; daarom eerst in de Bar Tabac maar een paar glazen bier gedronken met 2 zakjes chips erbij. Verderop zat ook een Salon de Thé waar we ieder een koek, een stokbrood en 2 (koude) minipizza's met een grande café hebben gekocht.
Terug in het pelgrimshuis nog even een handwasje gedaan en morgen maar zien wat die dag ons brengt. Voor zover ik heb begrepen net zo'n dag als vandaag met veel regen maar overmorgen zou het beter en zonnig worden.
We gaan het meemaken.

  • 29 Mei 2016 - 21:53

    Jan Bovenmars:

    Hallo Eric,
    Ik geniet van je reisverslagen. Het is fantastisch om te lezen wat je allemaal meemaakt en wie je steeds weer tegen komt. Het valt me wel op dat je veel kerken en kloosters bezoekt en ook al bijna een processie meemaakte. Opgeteld bij al die jaren werken voor de Carmel(ieten) maakt misschien dat je straks nog als een heilig boontje terug komt. Het is een echte pelgrimstocht, dat blijkt.
    Ik wens je veel succes op je verdere reis en hoop dat je er van geniet.
    Bon courage.
    Groet, Jan Bovenmars.

  • 29 Mei 2016 - 23:16

    Annie Pierik:

    Hoi Eric,
    Een paar dagen de reisverslagen gemist. Ben nu weer bij. Leuk de verslagen te lezen. Ik hoor Het je vertellen.Zou mooi zijn als het weer wat beter wordt om te fietsen. Maar wat een belevenis.
    Geniet ervan!

  • 29 Mei 2016 - 23:36

    Nico Gosselt:

    Potdorie Eric je treft t niet met t weer zeg.
    Wel heel knap dat je gewoon door zet en je kilometers blijft maken. Dat probleem met de Garmin in de regen ken ik van vorig jaar, maar ik had niet zoveel regen als jij nu hebt.
    Hier in Spanje tm Burgos ontzettend veel wandelaars en fietsers gezien, indrukwekkend.
    Ik denk dat t daardoor voor jou straks wat gemakkelijker gaat worden.
    Succes en chapeau!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Charroux

Eric

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 40559

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Mei 2019

Op de fiets naar Santiago de Compostella

16 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Naar Santiago de Compostela en terug

Landen bezocht: